Nasze projekty
W 2019 roku zainicjowano projekt badawczo-dydaktyczny „Fundamenty nauczania”, który został objęty patronatem dziekańskim.
Głównymi celami projektu są:
- ustalenie czynników pozytywnie wpływających na proces akwizycji języka oraz na motywację i efekty przyswajania języka obcego,
- podniesienie jakości nauczania języków obcych studentów i studentek, rozpoczynających lub kontynuujących naukę języka obcego na studiach wyższych.
Projekt obejmuje wszystkie aspekty nauczania/uczenia się języków obcych oraz wszystkie poziomy biegłości językowej.
Kierowniczka projektu dr Olga Makarowska (Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich)
Obecnie są realizowane 2 części projektu:
- „Czytanie wyzwaniem” (doskonalenie techniki czytania w języku obcym), WKBD–I.2022, w którym udział wzięli wykładowcy Uniwersytetu Łódzkiego.
- „W poszukiwaniu ukrytych znaczeń” (kształtowanie intuicji kulturowej w procesie nauczania języków obcych), WKBD–II.2023, w którym udział wzięli wykładowcy Uniwersytetu Łódzkiego oraz Uniwersytetu Konstantyna Filozofa w Nitrze (Słowacja).
Opracowywano także 2 części projektu pt. „Od zadaniowości do kreatywności”, WKBD–III.2025, który zostanie wdrożony w 2025/2026 roku akademickim:
- „Od opisywania do opowiadania” (kształtowanie umiejętności formułowania ustnych wypowiedzi monologowych na podstawie tekstów wizualnych), WKBD–III.2025-1.
- „Od opowiadania do streszczania” (kształtowanie umiejętności streszczania wybranych tekstów wizualnych), WKBD–III.2025-2.
W opracowaniu 4 część projektu pt. „Pomiędzy intuicyjnością a operacyjnością” (kształtowanie intuicji kulturowej w procesie nauczania języków obcych), WKBD–IV.2027.
Projekt ma charakter otwarty, można do niego dołączyć w każdej chwili.
Serdecznie zapraszamy do współpracy!
Pomocownik dla wykładowców-rusycystów „AI ci pomoże! Prompty dla sieci neuronowej”
W roku akademickim 2023/2024 został zrealizowany projekt poświęcony możliwościom wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu. W ramach projektu, w dniu 21 maja 2024 r. dla wykładowców i dydaktyków z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zostały przeprowadzone warsztaty pod
tytułem „Wykorzystanie możliwości AI w pracy nauczyciela akademickiego” (prelegenci: mgr Weronika Terno-Jeleńska, mgr Hubert Patrzykąt). Dopełnieniem projektu stał się pomocownik „AI ci pomoże! Prompty dla sieci neuronowej”, opracowany przez dr Olgę Makarowską i mgr Weronikę Terno-Jeleńską.
„AI ci pomoże! Prompty dla sieci neuronowej”